P0016 Arıza Kodu: Crankshaft Posıtıon – Camshaft Posıtıon Correlatıon (Bank 1 Sensor A): Krank mili Pozisyonu ile Kam mili (eksantrik mili) Pozisyonu Arasındaki İlişki-Uyum Hatası anlamına gelir. Motorda krank mili ile eksantrik mili senkronize (uyumlu) biçimde çalışmaktadır, bu sayede supaplar kusursuz bir zamanlamayla açılıp kapanırlar. Zaman zinciri (triger kayışı) değişimi yapılırken, krank mili ve eksantrik mili dişlilerinin pozisyonları, işaretli noktalara göre tam uyumlu olarak yapılır. Motorun doğru olarak çalışabilmesi, krank mili ile eksantrik millerinin uyumlu olarak birlikte çalışmasına bağlıdır. Bununla birlikte farklı motor devri ve yük koşullarında motor performansını iyileştirmek amacıyla, supap zamanlaması (eksantrik milinin, krank miline göre açısı-konumu), değişken supap zamanlama sistemi tarafından değiştirilmektedir.
Motor kontrol ünitesi, krank mili konum sensörü ve eksantrik mili konum sensörlerinden aldığı bilgilerle, hem krank milinin hem de eksantrik (kam) milinin pozisyonunu her an izler. VVT (VTC) sistemi kapalıyken, krank ve kam mili hangi konumdadır, VVT (VTC) sistemi devredeyken bu iki mil hangi konumdadır, hangi açısal değer aralığında ne kadar sapma meydana gelebilir, tüm bu bilgiler ECU’nün hafızasında kayıtlıdır. Örneğin supap zamanlamasında, krank açısı cinsinden 5o‘lik farka kadar ECU öğrenir, buna “öğrenilmiş değer” denir. Fark, 5o‘den fazla olduğundaysa bunu bir hata-arıza olarak algılar, arıza kodunu kaydeder ve motor arıza lambasını yakar.
Özetle: krank mili ve eksantrik milinin birbirlerine göre açısal konumlarında sıradışı bir fark meydana geldiğinde, bu hata kodu oluşur.
P0016 Arızasının Nedenleri Nelerdir?
*Zaman zincirinin (triger kayışının) diş atlaması
*Zaman zincirinin (triger kayışının) aşırı gerilmiş olması
*VVT kumandamodülü (eksantrik dişlisindeki zamanlayıcı modül) arızası. Zamanlayıcı hareketli kanatçıkların yanlış pozisyonda olması.
*VVT kumanda modülünün (eksantrik dişlisindeki zamanlayıcı) yanlış yağ kullanımından veya kirli yağ sebebiyle yağ kanalının tıkanması sebebiyle kilitli-tutuk halde kalması.
*VVT yağ kumanda valfinin (filtresinin) tıkanmış olması.
*ECU arızası
P0016 Arızasının Belirtileri Nelerdir?
*Motor arıza lambası yanar
*Motorun zor çalışması, performansın düşmesi
*Hızlanmada zayıflık, vuruntulu çalışma, dalgalı rölanti
*Yakıt tüketiminin artması
P0016 Arızasının Çözümü
Öncelikle diyagnostik tekniği uygulanmalıdır. Değişken supapzamanlama sistemi (VVT- VTC), eksantrik mili konum sensörü, krank mili konum sensmörü, motor yağı kontrol edilmelidir.
Benzer arıza kodları: P0011-P0012
Yorumlar
Yorum Gönder