Bmw xDrive Akıllı Dört Çeker Sistemi Nedir? Özellikleri ve Avantajları Nelerdir?
Bmw’nin 4 tekerden çekiş sistemine (awd) verdiği isim xdrive’dır. Dört tekerden çekiş yapabilen (awd:all wheel drive) xdrive araçlar, motorda üretilen gücü (torku) ön ve arka akslara arasında değişken oranlarda dağıtabilmektedir. Bmw 1-2-3-4-5-6-7 serilerinde opsiyonel olarak sunulan xdrive sistemi, bmw X1, bmw X3, bmw X5, bmw X6’da standart donanım olarak sunulmaktadır.
Eski nesil xdrive sistemlerinde bu tork dağılım oranı sabitti ve değişmiyordu, örneğin tork %40 ön + %60 arka akslara gidecek şekilde bölünüyor ve gönderiliyordu.
Gelişen teknolojiyle birlikte milisaniyeler içerisinde, şanzımandan çıkış yapan tork, “transfer kutusu” aracılığıyla ön ve arka tekerlekler arasında en uygun oranda “sürekli” olarak dağıtılabiliyor-değiştirilebiliyor. Ama xdrive için “sürekli” dört tekerden çekiş yapıyor demek hata olur, çünkü öyle değil. Tork dağılım aralığı öyle iyi ayarlanabiliyor ki, torkun tamamı (%100’ü) ön veya arka tekerleklere yönlendirilebiliyor. Xdrive çekiş sistemini dinamik stabilite (kararlılık) kontrol sistemi (Dynamic StabilityControl (DSC)) yönetiyor. Bmw DSC sistemi “dinamik sürüş kontrol sistemi” , diğer araçlardaki ESP sistemine benzerdir.
Bir dört çeker xdrive (awd) araç, bazı durumlarda sadece önden çekişli veya arkadan çekişli olarak çalışabilir. Örneğin ön iki tekerlek buz üzerinde patinaj yaptığında, sistem anında torkun tamamını arka tekerleklere yönlendirebiliyor. Bunun dışındaysa, ekonomik sürüşlerde sistem aracı 2 tekerden çekişli hale getirip, yakıt ekonomisi sağlıyor. Normalde tork %40 ön aksa (ön tekerleklere) + %60 arka aksa gönderilirken, sürüş ve yol şartlarına göre sistem otomatik olarak dağılımı değiştiriyor. Bmw’nin tipik karakteristik tork dağılımı Ön %40 + arka %60’dır.
Çekiş sisteminin, anlık ve otomatik olarak değişken oranlarda tork dağılımı yapabilmesi, gerektiğinde ön çekişli veya arkadan çekişli hale dönüşebilmesi, onu akıllı “intelligent” yapıyor. Bu sebeple bmw bu sistem için “xdrive akıllı dört tekerden çekiş sistemi” adını vermiş.
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: xDrive Çalışma Prensibi ve Teknik Detayları)
Bmw’nin xDrive çekiş sisteminin faydaları avantajları: çok daha iyi bir yol tutuşu, daha iyi hızlanma, daha iyi viraj alma performansı, daha iyi yavaşlama, daha iyi stabilite (kararlı-güvenli sürüş) imkanı sunuyor. Xdrive, hem performansa hizmet ediyor, hem de zorlu yol koşullarında aracın ilerlemesini sağlıyor.
Bmw xdrive sürekli 4 çeker mi?
Yeni nesil Bmw xdrive sistemi, sürekli dört tekerden çekiş yapmaz, sürücü seçtiğinde veya gerektiğinde ve sürüş şartlarına göre 4 çeker olarak çalışır. Normal sürüşlerde yakıt ekonomisi için 2 tekerden çekiş yapmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder